زمان ایجاد لکه بر روی دندان مهم است
نوشته شده توسط : خانم نویسنده

زمان ایجاد لکه بر روی دندان مهم است

دندانپزشکی کودکان در اصفهان لکه هایی که در هنگام رویش دندان وجود دارند با لکه هایی که بعداً به دلیل شرایط محیطی ایجاد می شوند متفاوت است. لکه هایی که از ابتدای رویش دندان روی دندان ها وجود داشته است به این معنی است که یک اختلال ساختاری در دندان وجود دارد. این اختلال یا به دلیل مصرف برخی داروها در دوران بارداری است یا ژنتیکی است و یا به دلیل برخی بیماری های سیستمیک که کودک دارد و داروهای مصرف شده است. ایجاد شده است اما اگر دندان در زمان رشد سالم بوده و بعداً لکه ها ایجاد شده باشد، مسلماً عامل محیطی باعث ایجاد لکه شده است.

دنبال مقصر ژنتیکی نباشید!

به محض اینکه دندانپزشک کودکان تشخیص می دهد که لک های روی دندان کودک به دلیل اختلالات ساختاری دندان است یا دلایل ژنتیکی دارد، والدین بلافاصله فکر می کنند که کودک از این نظر شبیه خانواده مادر یا خانواده پدر است! ! و حتی کدام یک از اعضای خانواده می تواند باعث انتقال این ژن شود!

از آنجایی که بحث انتقال ژن بسیار پیچیده است و دانش عظیمی است که با محاسبات ساده نمی توان آن را بررسی کرد و از آنجایی که همه انسان ها کم و بیش در ساختار بدن خود نقص هایی دارند و هیچ انسانی کامل نیست، لطفا به دنبال مقصر باشید. . برای ارتباط ژنتیکی با این موضوع جلوی کودک نام اقوام یا اعضای خانواده را ذکر نکنید، این کار در ذهن کودک تاثیر بدی می گذارد.

لکه های قهوه ای

برای تشخیص صحیح نوع لکه ها باید به دندانپزشک اطفال مراجعه کنید اما به طور کلی لکه های قهوه ای یا اختلالات ژنتیکی مانند هیپوپلازی مینای دندان یا اختلالاتی مانند amelogenesis imperfecta و dentinogenesis imperfecta و اختلالات مشابه هستند و یا ممکن است ایجاد شوند. با زندگی در مناطقی که آب آشامیدنی فلوراید زیادی دارد و مادر و کودک از آن آب می‌نوشیدند که به آن فلوئوروزیس می‌گویند.

لطفا مراقب باشید فلوئوروزیس ناشی از فلورایدتراپی انجام شده در مطب دندانپزشکی یا استفاده از دهانشویه ها نباشد. فلوروز می تواند باعث ایجاد لکه های سفید یا قهوه ای روی دندان ها شود که معمولاً روی چند یا همه دندان ها دیده می شود.

دسته دیگر لکه های قهوه ای در واقع پوسیدگی هستند و والدین به اشتباه تصور می کنند که این لکه ها فقط یک نقطه روی دندان است و تشخیص این مشکل بر عهده دندانپزشک اطفال است.

لکه های سیاه

این گونه لکه ها بیشتر در اثر مصرف قطره آهن ایجاد می شود. توجه داشته باشید که قطره های آهن باعث پوسیدگی دندان نمی شوند، فقط ممکن است باعث تغییر رنگ شوند که قابل حذف است.

لکه های سفید

این لکه ها یا شروع پوسیدگی هستند که به آن لکه سفید می گویند و یا در اثر ضربه هایی که به دندان های شیری وارد شده و دندان های دائمی را تحت تاثیر قرار داده است ایجاد می شود. ضربه روی دندان های شیری می تواند به جوانه دندان دائمی در حال رشد آسیب برساند.





:: بازدید از این مطلب : 129
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 آبان 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: